Scroll Top
20210122_083704

Agencja reklamowa – FIRMA specjalizująca się w tworzeniu kampanii reklamowych dla produktów, firm i marek. Forma działania – druk, radio, telewizja, prasa, internet itp..

Pierwotnie  agencja reklamowa była głównie pośrednikiem między marką a gazetą sprzedającą powierzchnię reklamową. Koniec wieku XIX uznawany jest jednak za narodziny współczesnej reklamy. Wtedy to James Walter Thompson wpadł na rewolucyjny pomysł – postanowił, że jego agencja reklamowa będzie produkować treści dla reklamodawców, tworząc tym samym pierwszy dział kreatywny na świecie.

Historia sieciowych agencji reklamowych rozpoczyna się wraz z ogólnym rozwojem gospodarki rynkowej na całym świecie. Każda firma na globie, z oddziałami w wielu krajach, staje się klientem, któremu można dostarczyć usługi – rozpoczyna się więc wyścig kreatywności i prawdziwa eksplozja marketingu jako dziedziny.

Agencja reklamowa – czym się zajmuje?

Jak podaje Encyklopedia Zarządzania, agencja reklamowa zajmuje się “projektowaniem i realizacją reklam, opracowywaniem mediaplanu, tworzeniem strategii promocyjnych, doborem środków przekazu i narzędzi komunikacji, zarządzaniem budżetem reklamowym, analizą rynku i oceną skuteczności reklam”. Podmiot ten wprowadza nowe marki i produkty na rynek w taki sposób, by uświadomić konsumentom ich istnienie oraz pomagają w rozwoju sprzedaży i zwiększania zasięgów.

Niejedna agencja marketingowa proponuje swoim klientom kompleksowe usługi w postaci pełnego wsparcia marki. Z drugiej strony, agencja reklamowa może specjalizować się w konkretnych obszarach czy formatach. Istnieją agencje social media, zajmuje się przede wszystkim kanałami społecznościowymi, agencje designerskie (pracownie lub studia), które tworzą kompleksowy branding, agencje digitalowe, specjalizujące się w reklamie internetowej czy też agencje wyspecjalizowane w offline, guerilla marketingu czy organizacji eventów. Niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży daje możliwość wykorzystania częściowo uniwersalnych, a częściowo specjalistycznych zasad funkcjonowania na rynku, wobec czego niemal każda dziedzina marketingu i sprzedaży ma swój rodzaj agencji reklamowej. 

Ostatecznie jednak, chodzi o to samo – metodami bezpośrednimi (lead generation) i pośrednimi (kreacja wizerunku) pomóc marce i klientowi zwiększać sprzedaż. Agencja marketingowa musi przy tym podążać za zmieniającymi się mediami, trendami i narzędziami reklamowanymi, aby proponować swoim klientom najkorzystniejsze formy komunikacji.